Monday, May 25, 2009

Usrah & Brainstorming bersama Bonda

Alhamdulillah... Selesai sudah pertemuan pertama sesi baru Nisa' bersama bonda-bonda yang menjadi penaung dan penasihat pada 22 Mei yang lalu (kebetulan hari lahir Kak Ani, Ketua Nisa' Terengganu). Di sini, 3N akan mencatatkan pesanan-pesanan mutiara kata dari bonda-bonda buat Nisa' yang menjadi penjunjung akal dan budi, membawa syiar Islam.

1) Cikgu Safinah Jusoh (Ketua DMPNT)
Potensi Diri
Setiap diri Nisa' mempunyai potensi diri (keupayaan) yang penuh dengan tenaga, (at the peak of energy) dan telah melepasi Teen Ages yang dipenuhi miserable feelings. Sepatutnya telah membuat keputusan THIS IS MY PLACE, TEMPAT SAYA MENYUMBANGKAN JIWA DAN RAGA, DEDIKASI BUAT ISLAM DAN MENJADI FATATUN MUTA'ADIBAH.

Kenali Sasaran
Dekatilah mad'u iaitu unguided group yang ramai didalamnya remaja wanita. Banyakkan kerjasama dengan Smart Partnership seperti Rakan Didik da NGO-NGO Islam lain.

Social Obligation
"Jadilah umat yang boleh buat kerja : menyeru kepada kebaikan DAN mencegah kemungkaran"
DAN/WA (Bahasa Arab) di sini bermaksud, ianya serentak, yakni tidak boleh dilakukan berasingan. Kerana prinsip jemaah Islam yang melaksanakan amar ma'ruf nahi mungkar inilah menyebabkan timbul banyaknya cabaran dan rintangan dalam melaksanakan perintah tersebut.


2) To' Puan Hajjah Aminah Mohamad (Tinbalan Ketua DMPNT)
Konteks perjuangan Jemaah Islam ialah Muwajahah Bil Silmi (penuh profesional dan kelembutan), gunakan eye contact apabila berkomunikasi. Kebanyakan remaja / golongan muda hari ini telah hilang kemesraan dengan orang-orang dewasa. Manakala pembawa risalah dakwah pula hilang keyakinan untuk berdepan dengan golongan sasaran. Maka, perlu dipupuk kemahiran berkomunikasi pada Nisa' sebagai daie.


3) Hajjah Zarani Othman (Naib Ketua DMPNT)
Petikan dari firman Allah SWT yang bermaksud; "Sekiranya perjuangan Islam itu mudah dan dekat, nescaya ramailah mengikut jalan ini, namun apakan daya, perjuangan Islam ini jalannya jauh dan banyak cabarannya".
Persiapan menempuh cabaran perjuangan;
1) Ilmu
2) Iman
3) Amal


4) Cikgu Raja Hindun Raja Abd. Rahman (Setiausaha DMPNT)
Supaya tak rasa putus asa dalam berjuang, ingatlah;
"Perjuangan ini adalah perjuangan menegakkan agama Allah, yakinlah kita akan mendapat keberkatan dalam kehidupan". Setiap peringkat yang kita sumbangkan, akan ada saham di akhirat, insyaAllah.
Jangan susah hati apabila diuji dengan kata-kata dari orang, anggap ianya sebagai teguran dari Allah SWT untuk kita.
Berdoa supaya dikurniakan pasangan yang memahami, manakala yang telah mempunyai anak, jangan susah hati, banyakkan berdoa dan teruskan gerakerja kerana yang berkuasa ke atas manusia dan mendidik anak-anak ialah Allah SWT.


5) Hajjah Zaiton Soleh (Bendahari DMPNT)
"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu ada contoh qudwah hasanah yang baik"
Semua pejuang ada tangga dan semuanya bermula dari tangga bawah. Bermulalah dari bawah (cawangan), jangan bermula dari atas. Kalau duduk di atas, kedudukannya sedap tapi ngeri.

Pendidikan bermula dari rumah. Jika didik anak-anak, utamakan pendidikan Islam yang baik. Fahami kehendak agama setiap individu. Kerana itu, kerja Nisa' bukannya mudah, lihat ke bawah dan di sana ada cabaran, ada juga pahala. Usah bimbang mengenai kerja yang dilakukan kerana ianya amal jamaie, back-up secara bersepadu. Kerja jemaah tidak boleh diajar tapi boleh belajar.

Rezeki : Allah akan bantu. Jika kita nak kebaikan, Allah akan bagi kebaikan.

6) Hajjah Hazezah Md Zain (Ketua Penerangan DMPNT)
Perjuangan Islam tidak ada FULL STOP.


0 komen diterima:

Post a Comment

 

©2009 . | by TNB